Wel of geen providermail?

Als u een internetabonnement afsluit komt daar standaard van uw provider een e-mailadres bij. Dit e-mailadres hoeft u niet te gebruiken. Uw afgenomen diensten zullen ook probleemloos werken als het e-mailadres niet gebruikt wordt. Ondanks dat internetproviders u deze dienst gratis aanbieden, maken er maar weinig mensen echt gebruik van. In dit artikel zullen we toelichten wat de voor en nadelen zijn van het gebruik van providermail.

Alternatieven

Als u geen gebruik wilt maken van het e-mailadres dat uw internetprovider u heeft aangeboden, heeft u een aantal andere mogelijkheden. U zou gebruik kunnen maken van een aantal andere webmail diensten zoals die van Hotmail of Gmail van Google. De verschillende programma’s bieden u dezelfde diensten, namelijk het versturen en ontvangen van e-mailberichten en bijlagen. Dus het maakt in principe voor uw e-mailverkeer niet uit of het e-mailadres van uw provider gebruikt of dat u gebruik maakt van de diensten van Microsoft of Google.

Voordelen van Providermail

  • Wat uw privacy betreft, staan Gmail en outlook minder goed aangeschreven dan providermail. Bij de webmail diensten van Google en Microsoft worden vaak reclameberichten getoond. Veel mensen vinden dit een onprettig idee. Vooral omdat deze reclames aansluiten op uw interesses, zou u er het gevoel van krijgen dat er iemand met u meekijkt. Dat is natuurlijk niet het geval maar zowel Google als Microsoft scannen  uw berichten wel op termen waar advertenties aan gekoppeld kunnen worden. Mocht u dat als erg storend ervaren, dan is providermail waarschijnlijk voor u de beste optie.
  • Gebruiksvriendelijk: providermail is over het algemeen gemakkelijk in te stellen. Als u gebruik wilt maken van de diensten van Gmail of Outlook, zult u zelf eerst een account moeten aanmaken. Dit account moet u vervolgens ook weer instellen op elk apparaat dat u gebruikt. Bij providermail worden de instellingen door de provider geleverd en kunnen zij op de meeste computers, tablets of smartphones worden gebruikt.
  • Als u problemen heeft met het instellen van uw mail, kunt u de helpdesk van uw provider raadplegen. Met Gmail of Outlook zult u zelf op zoek moeten gaan naar een oplossing.

Nadelen van providermail

  • Het nadeel van providermail is dat u er slechts gebruik van kunt maken zolang het abonnement loopt. Als u van provider zou willen veranderen, moet u er rekening mee houden dat u een nieuw e-mailadres moet aanmaken. U zult hierna uw contactpersonen op de hoogte moeten stellen. Dit kan een tijdrovende klus zijn. De diensten van Gmail en outlook kunt u onbeperkt blijven gebruiken.
  • Uw opslagruimte is beperkt, in veel gevallen betekend dit dat er berichten moeten worden verwijderd. Hoeveel opslagruimte u heeft, hangt van uw provider af. Gmail heeft een capaciteit van maar liefst 15 GB, Outlook heeft een opslagruimte van 5 GB.
  • De diensten van Gmail en Outlook werken probleemloos in het buitenland. Helaas kan providermail weleens voor problemen zorgen tijdens uw vakantie. Vaak kunt wel e-mail berichten ontvangen maar niet versturen

POP versus IMAP

Als u kiest voor het gebruik van providermail moet u ervoor zorgen dat uw account is ingesteld op IMAP. Er worden u namelijk twee opties geboden, POP 3 en IMAP waarvan IMAP steeds meer de standaard wordt.